Jaccolo

 

 

JACCOLO (Żulbak, Sjoelen, Sjoelbak)

          Ponad 400 lat temu w Niemczech powstała gra Jaccolo. Celem gry jest umieszczenie 30 drewnianych krążków przez małe ponumerowane otwory w punktowanym obszarze (domku) i zdobycie jak największej liczby punktów. Gracz ma trzy próby, aby trafić 30 krążkami w domki poprzez ponumerowane otwory. Każdy krążek może być użyty tylko raz podczas jednej próby. Jeśli nie wszystkie krążki zostaną zdobyte przy pierwszej próbie, to ponownie są wykorzystane przy drugiej próbie, a następnie przy trzeciej. Po zakończeniu każdej próby, krążki w domkach są układane w stos, tak aby nie przeszkadzały innym krążkom przechodzącym przez otwór, ale nie więcej niż 4 krążki w jednym stosie. Jeśli w jednym domku jest więcej 4 krążków, pozostałe krążki układa się na drugim stosie, itd. Gra kończy się, gdy każdy z graczy wykona wszystkie trzy swoje próby zdobycia punktów. Wyniki gry są obliczane zgodnie z międzynarodowymi zasadami Jaccolo.

Przepisy międzynarodowe.

          Każdy domek ma swoją wartość (od lewej do prawej): pierwszy ma 2 punkty, drugi ma 3 punkty, trzeci ma 4 punkty, a czwarty ma 1 punkt. Jeśli gracz jest w stanie zdobyć krążek w każdym z domów podczas próby, punkty zwycięstwa za każdy taki zestaw są podwajane. Przykład punktacji przy założeniu, że w każdym domku znajduje się krążek: 1 (2+3+4+1)*2=20 punktów. W związku z tym, jeśli graczowi uda się zdobyć 3 krążki w każdym domu, otrzymuje 3*20=60 punktów. Maksymalnie 148. Jeśli  gracz trafi wszystkie krążki przy pierwszej próbie, otrzyma 2 dodatkowych krążki do strzału. Jeśli wszystkie krążki zostaną zdobyte przy drugiej próbie, gracz dostaje jeden dodatkowy krążek do strzału. Wtedy możliwa maksymalna liczba punktów wzrasta do 152 lub 156 (7x20 + 4x4 = 156). Krążki, których gracz nie wbije do bramki - nie przynoszą mu punktów zwycięstwa. Krążek musi całkowicie przekroczyć poprzeczkę otworu, aby został zaliczony.